GRÅDIG -; forsluken; glupsk: spiste, forsyne seg grådig / være grådig (ɔ: begjærlig) etter noe; (fam., som forsterkende adv.): det var grådig kaldt

Denne er litt funky bassy housy garagy liksom

Posted in Musikk by Imelda on januar 26, 2009

Istedet for hardcore-relatert forskning, som jeg egentlig driver med, har jeg brukt dagen på å utforske hva som skjer i England for tiden (se under). Denne typen undersøkelser går gjerne i rykk og napp, så det jeg rasker med meg er ofte noe tilfeldig, og gjerne mange måneder for sent ute. Men som en av mine «partners in crime» sa tidligere idag: «Det er mulig alle ler av oss, men jeg vet at vi har rett!» Nettopp. Og hva er det som er riktig nå? Et herlig sammensurium av sjangre, som til slutt resulterer i bakpek til 1992 eller noe i den duren. Om du ikke forstår hva jeg mener, skjønner jeg det. Det er litt komplisert. Uansett. Her er dagens fangst.

Den siste singelen til Shystie er bra. Veldig bra. Om du ikke allerede er fan, anbefaler jeg sterkt å sjekke ut debutskiva Diamond in the dirt, som på et underlig vis ikke gjorde kvinnen noe særlig mere kjent hertillands. Det kommer ny skive i 2009. Bare å glede seg.

DJ NG og Baby Katys låt «Tell Me What It Is» var visstnok stor på Ayia Napa ifjor. Dette vet jeg ingenting om, mest fordi jeg aldri har vært på Ayia Napa, og heller ikke har store planer om å dra dit. Clubbingferiestedene til briter er på en måte for alltid ødelagt av «Ibiza Uncovered«. Du husker vel den serien? Uansett, dette er funky, som i den britiske grime og garage-scenas forsøk på å lage US house. Etter første gjennomlytting skal jeg innrømme at jeg syns det til tider var enerverende, mye på grunn av at det minnet meg på altfor mange dårlige kvelder på upscale houseklubber. Solarium og silikonpupper, anyone? Men den setter seg etterhvert. Og plutselig, når du skrur opp bassen, er den fantastisk. Rare greier.

Min, og trolig din favoritt uk garagemann er Wookie. Debutalbumet hans er tross alt klassisk, rett og slett. Ikke overraskende har Wookie begynt å lage nettopp funky. Det ligger jo ganske tett opptil lydbildet hans i utgangspunktet. Instrumentalen «Gallium» med vokal ble til «Fallin’ Again», sunget av Ny. Jeg er solgt. 

For noen timer siden var jeg overbevist om at jeg skulle holde meg til bassline, avarten, eller nyversjonen, om du vil, av uk garage, at jeg igjen skulle gi fingeren til musikkjennerne som alltid hatet på ukg fordi det var for platt og lettvint, som nå muligens har omfavnet funky. Nå liker jeg, kjedelig nok, alt sammen. Med forbehold om en bra melodilinje, for det er stort sett det som skiller ut de beste låtene. Selv «Kinda Funky» har melodilinje, selvom den er av bass.

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Graadig postet denne låta først og bestemte at jeg skulle bestemme den i dag. […]

  2. If you find me offensive | said, on juli 29, 2010 at 00:11

    […] Graadig postet denne låta først og bestemte at jeg skulle bestemme den i dag. […]


Legg igjen en kommentar

