GRÅDIG -; forsluken; glupsk: spiste, forsyne seg grådig / være grådig (ɔ: begjærlig) etter noe; (fam., som forsterkende adv.): det var grådig kaldt

Puddingplunder

Posted in Mat/Drikke by Imelda on november 27, 2008

Jeg mottok forleden puddinger i gave. På tide med et nytt prosjekt; desserttesting! Perfekt for mørketiden. Jeg har tross alt levd i et hus den siste uken som kun hadde dessert å tilby. Ikke en fiber i sikte. Helt krise. Men man må som kjent gjøre det beste ut av det, så da iskremen, sjokoladekaken og diverse annen snacks var fortært stod vi igjen med disse puddingene.

pudding

Én gang må jo være den første? Det er uvisst om det var meningen at jeg skulle spise puddingene. Men skitt au. Fine farger og greier. Inneholder nata de coco, også, står det her, det føles som om det er et stort pluss, uten at jeg vet hva det er. Må sjekke wikipedia:

Nata de coco is a chewy, translucent, jelly-like food product produced by the bacterial fermentation of coconut water.

Eh … ok? Det er positivt, eller? Jeg har helt tydelig ikke mye erfaring med eksotisk dessert, syns vel generelt at det alltid skuffer. Som den dagen jeg og Lårenzhå ble fabelaktig kakesugne på Grønland. Som endte i en skikkelig trist test av et par indiske sweet houses. Hvor jeg ble kvalm, og Lårenzhå sur. Dårlig dag. Uansett. Tilbake til puddingene.

MANGO føles som det tryggeste valget, gulfargen er jo tilnærmet lik faktisk mango! Men puddingen skuffer straks plastikkfilmen er fjernet. Den ligger og skvulper litt i sin egen saft, puddingessensen, om du vil. Den første skjeen overrasker, dog. Dette kan umulig være pudding, dette er da gelé? Neida, der var det en klump. Aha, nata de coco! Gjennomsiktig, ubestemmelig, smaksløs. Hvem kom på dette egentlig? To skjeer senere ligger puddingen i søpla.

LYCHEE har alltid hatt en tiltrekningskraft for meg. Helt siden noen i barnehagen feiret fødselsdagen sin med en kurv eksotisk frukt, og jeg plukket ut en rød taggete frukt, som smakte søtt og rart. Min far har forøvrig også hatt et kjærlighetsforhold til lychee, som har resultert i at det alltid er et glass lycheefrukt i boden. Jeg vet ikke hvordan han tilbereder de, dog. Uansett, plastikkfilmen sitter godt fast og jeg får bare av halvparten. Noe som kanskje er like greit når jeg lukter på den hvite, halvt gjennomsiktige puddingen, dekket av sin egen utskilte essens. Det minner mest om skrevne beskrivelser av huden til Munchs «Syk pike». Men frykt ikke, jeg stappet da en skje i kjeften. Og brakk meg. Det smakte ren parfyme. For de som kjenner lycheefrukt kan det ikke benektes at frukten i seg selv smaker parfymert. Men har var det ikke så mye annet igjen. Når nata de coco bitene dukket opp under det øverste glatte puddinglaget, måtte jeg kaste puddingen fra meg og komme med et lite, jentete hvin. Traumatisk.

JORDBÆR så i utgangspunktet ut som den verste av de tre. Jeg var fullt forberedt på å spontanspy utover hele meg. Så jeg kakket strengt tatt bare et hull i plastikken. Det lille jeg fikk ut via dette hullet smakte faktisk ikke så verst. Sykt nok passet den kjemiske jordbærsmaken helt ålreit i den harde gelékonsistensen. Misforstå meg rett, det var ikke digg. Men jeg kastet ikke opp. Jeg suttet på nata de coco-biter mens jeg tenkte i mitt stille sinn at jeg burde hatt litt vaniljesaus. Det hadde jammen gjort seg. Faktisk spiste jeg opp hele puddingen. Og fikk ekstremt vondt i magen etterpå. Men det er en annen sak.

Klar seier til jordbærsmaken, der altså. Men puddingen som konsept? Inkludert disse spennende terningene med bakterielt dyrket kokosessens? Terningkast 2. Pluss for … tja, ingenting. Terningkast 1.

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Veronica said, on desember 19, 2008 at 19:16

    hahahahaha! Er utrolig gøy å teste ut sånne sære ting. Men det er jo ikke alltid det går like bra… Du får ta en titt på forsvinnende saus-sida mi og se hva jeg har stappet i meg!


Legg igjen en kommentar

