GRÅDIG -; forsluken; glupsk: spiste, forsyne seg grådig / være grådig (ɔ: begjærlig) etter noe; (fam., som forsterkende adv.): det var grådig kaldt

Sanden som rant ut

Posted in BOA, Filosofi by Imelda on september 8, 2008

Naturen spiller kulturen et puss. Sanden i syden vaskes bort med samme økende omfang som tilreisende som lander på butte flyplasser presset inn i en skrent. Er det ikke sand i Syden, kanskje? tenker du. Joda. Det er jo det. Jeg la personlig merke til hvor forjævlig mye sand det er på Gran Canaria i vinter da jeg forsøkte å hvile under en parasoll. Det tok omtrent 20 sekunder før hele meg var dekket av sand. Sand på vei ut i havet. Hvor skal sanden, tenker du kanskje? Den vil trolig hjem, tenker jeg. Hjem til Marokko. Marokko, et land i vekst.
Når marokkanerne bygger infrastruktur for å betjene den voksende befolkningen, har de måttet se utover seg og sitt. Ut mot havet, kanskje. Bygg- og anleggsbransjen er i vekst, og handelen følger på. Hva har Marokko å tilby? tenker du vel. Sand. Masse sand. Store mengder fin sand har blitt solgt og eksportert til Kanariøyenes strender. Tenk den! Der tok de jammen rassen på Vest-Sahara nok en gang. Fy faen. Ikke bare selge sin egen sand, men andres også. Dårlig stil. Jeg har dog fått litt marokkansk sand inn i leiligheten min gratis. Da min mormor gikk bort, arvet jeg hennes marokkanske messinglampe. Kjøpt på en ferie for flere tiår siden, har lampen til mormor stått på et messingbord like ved Sognsvann sånn ca. akkurat like lenge. Da den flyttet hjem, løsnet den såvidt, og ut rant det sand. Fin sand. Som sikkert kunne gjort seg på Kanariøyene akkurat nå.
Lampen er blitt bulket og laus med årene, men er fortsatt tiltrekkende (ikke ulikt de menn og kvinner jeg kjenner som har bikka 30 uten partner). Og jeg tror det fortsatt er litt sand igjen i den. Om marokkanere kommer på døra mi, vet jeg hvertfall hvorfor. De vil ha sanden tilbake for å bygge ny motorvei.

Vest-Sahara tok dere kanskje, men lampen min får dere aldri!

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. fred ut said, on september 10, 2008 at 19:55

    Fine, fine posten. Det er ikke mange nok som skriver som dette for tiden.


Legg igjen en kommentar

