GRÅDIG -; forsluken; glupsk: spiste, forsyne seg grådig / være grådig (ɔ: begjærlig) etter noe; (fam., som forsterkende adv.): det var grådig kaldt

Coverlåtkrangelen

Posted in Musikk by Imelda on september 5, 2008

Fra folk som samler på skiver og denslags hører man ofte «De falt av etter den første EP’en/skiva» eller «Jeg likte demoen». Jeg er av typen som ofte liker originalen best. Kanskje litt fordi jeg dermed føler at jeg har et bedre grep om musikkforståelsen enn stakkaren som fabler om hvordan Britney gjorde en fresk versjon av «I Love Rock’n’Roll» (ok, så er det ingen som har sagt det, trolig noensinne, men det belyser hvertfall poenget mitt). Uansett. Noen ganger gjør noen en versjon av en låt som utklasser originallåta. Det finnes mange eksempler på dette, noen er mer aksepterte enn andre. At Aretha drepte Otis på «Respect», f.eks, det er vel alle enige i.
Men her om dagen slang en bekjent ut en brannfakkel. Amulets versjon av «You Keep Me Hanging On» var best. Du har ikke hørt den, sier du? Du går glipp av stor kunst. (Strengt tatt bør det også nevnes her at vi alle bør være enige om at «Mystified» er den beste Amulet-låta. Med «Diamond» på en god andreplass. Nuvel.)

Siden jeg ikke finner noe tidligere enn dette av Amulet på YouTube, velger jeg å slenge inn den versjonen av Supremes-låta jeg mener er best.

Ok, så hadde Kim Wilde bare 2 (3, med litt godvilje) bra låter. Men denne, denne er en stayer. Og trer støttende frem for enhver pike i sin beste alder som er lei av å gresse. «Why don’t you be a man about it?!» liksom.

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hjorthen said, on september 5, 2008 at 08:41

    Hvilke to, kanskje tre, låter er det Kim Wilde hadde som var bra da? Cambodia og Kids in America? I tillegg til You keep me hangin’ on da så klart?

    For min del så må jeg si at jeg foretrekker Rod Stewarts versjon av denne Supremeslåta, men det kan like gjerne skyldes nostalgiske variabler, heller enn noe som helst annet. Men versjonen til Kim Wilde er jo også ålreit. Egentlig.

  2. Imelda said, on september 5, 2008 at 12:27

    «You Came» er jo en hitttt! Akkurat samme feelingen som Brandys «Wow», som også hyller kjærligheten.

  3. Kim said, on september 5, 2008 at 14:42

    Jeg skal gi deg tidlig Amulet, jeg: http://www.youtube.com/watch?v=xnJx0svxwqw


Legg igjen en kommentar

