GRÅDIG -; forsluken; glupsk: spiste, forsyne seg grådig / være grådig (ɔ: begjærlig) etter noe; (fam., som forsterkende adv.): det var grådig kaldt

Hurra for Floooofen!

Posted in Fashion, Musikk by Imelda on juli 23, 2008

floofDet har vært stille rundt hodet til Martin Lee Gore i det siste. Etter et par-tre soloskiver med coverlåter som ingen kjøpte, og en Depeche turné ikledt lue syns vi det er på tide å frigjøre håret. Så idag som han har fødselsdag er det på sin plass med en liten hyllest til synthsjangerens flotteste sveis, floofen.

Floofen har hatt gode og dårlige dager siden Martin, Vince og Andrew dannet Composition of Sound i 1980 i Basildon. For en detaljert oversikt er det vel verdt å sjekke ut History of the floof. For den ekte fan finnes det selvsagt ressurser på internets! Personlig savner jeg Shake the Disease-floofen, inkludert flette, som rører ved selv den hardeste sjel. Hvem smelter ikke når Martin ømmer seg opp og synger sårt «Understand meeeeeee, understand meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee…» ???

Se så fin! Jeg forstår deg, Martin. JEG FORSTÅR DEG!!

Det slår meg også at Martin er en god kandidat for videre diskusjon omkring transcendering av kjønnet. Her snakker vi om en fyr som omfavnet synth/goth/SM-looken på 80-tallet og holdt ved den så lenge at svært få kan forestille seg Martin i noe annet enn lakk, lær og sminke. Også giftet han seg jammen med en hot undertøysdesigner også. Frekt. Jeg gjentar mer enn gjerne fjorårets DM-ferie, da jeg ble så oppslukt at jeg løp rundt i en hage i Grenland og ropte «Understand MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE» i full Martin-getup. Snakk om transcendering!

Gratulerer med dagen, kjære, kjære Martin!

Bonus!

Tysk, maritim budsjettvariant. Her får man enda mere transcendering fra Martin OG Dave Gahans fabelaktige hoftesleng og handclaps. Kan det bli bedre?

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Slemmy said, on juli 24, 2009 at 23:30

    Bra det er fler enn meg som sier Hurra for Floofen!

  2. Slemmy said, on juli 24, 2009 at 23:32

    Forresten så jeg Depeche på ARvika i år, det var en stor opplevelse, og jeg gleder meg stort til Depeche i Bergen i Januar. Og muuuligens i London i desember. Er man fanatiker, så er man fanatiker. Understand meeeeeeeee. Tror jeg må anlegge flette…


Legg igjen en kommentar

