GRÅDIG -; forsluken; glupsk: spiste, forsyne seg grådig / være grådig (ɔ: begjærlig) etter noe; (fam., som forsterkende adv.): det var grådig kaldt

I should have superpowers…

Posted in Lesning by Imelda on februar 26, 2008

For en stund tilbake havnet jeg i samtale med to venner om tegneserier. Jeg var veldig oppspilt, da jeg endelig hadde fått kjøpt inn Essential X-Men #8, som jeg hadde vært på jakt etter et år (det bør vel nevnes at jeg ikke følger godt nok med på utgivelseskalenderen til Marvel, og trolig kunne kommet over praktboka noe tidligere hadde jeg holdt bedre oppsyn med serieverdenen. Det tar jeg på min egen kappe.) De fleste jeg kjenner har ikke et spesielt nært forhold til mutantene jeg anser som venner og forbilder (hallo, liksom, jeg er da hypp på å redde verden av og til, jeg også!), noe jeg selvsagt synes er trist, da jeg ofte savner oppegående mennesker å diskutere superhelter med. Uansett, i samtale med disse vennene fikk jeg et utilslørt gledesbrøl, som kjapt ble etterfulgt med ”ja, jeg leser jo ikke denslags nå, men da jeg var kid syns jeg det var fett.” Tredjeparten i samtalen var helt tydelig mest opptatt av Watchmen (også en veldig fin bok), noe jeg ikke følte tilføyde noe tiltrengt til samtalen. Å sammenligne X-Men og Watchmen er lite fruktbart, det eneste fellestrekket er superkrefter og (spesielt i X-Men) noe banal samfunnskritikk, og det sier, underlig nok, veldig lite.

Jeg har akkurat lest meg gjennom #238, der Madelyne Pryor blir reddet ut av det fordervede slavesamfunnet Genosha (visstnok en øy i det indiske hav), og sitter som vanlig igjen med en fin følelse. Her sitter man, voksen og halvstudert, og leser X-Men på t-banen. Det er kanskje ikke så rart folk kikker rart på en til tider.

Ps. På samme handlerunde rasket jeg med meg Essential Dazzler. Det er kanskje umodent og lite intellektuelt for noen, men i disse diskodager, hva er vel riktigere enn å hente tilbake den eneste diskosuperhelten?

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. honghu said, on februar 26, 2008 at 14:00

    har tidligere år lest endel x-men,hovedsaklig wolverine,også noe the inc. hulk og spiderman(disse er vel kanskje ikke x-men..),men har fallt av lasset med de tusen månedlige utgivelsene fra div. forlag.
    har nå funnet the goon av eric powell,som egentlig har en del superhelt-parodiering og enda mere zombier.ett flott stykke serie,som også har vunnet eisner-prisen.
    gjenfunnet glede i preacher-serien også.

    alt som grenser til blasfemi og zombier må leses.


Legg igjen en kommentar

