GRÅDIG -; forsluken; glupsk: spiste, forsyne seg grådig / være grådig (ɔ: begjærlig) etter noe; (fam., som forsterkende adv.): det var grådig kaldt

Velkommen til Limbo

Posted in Limbo, Reprise by Imelda on januar 31, 2008

Kjære fremtiden, jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Jeg mottar en masse blandede signaler fra omtrent alle hold, og trenger hjelp til å tyde dem. Skriv gjerne tilbake og klargjør hva du mener. Hvorfor bølger veggene seg når jeg tenker på deg?

Etter å forsøksvis ha lest litt selvhjelpslitteratur, skjønner jeg nå at jeg må være i limbo. Noe som er ganske problematisk med tanke på prolapsen i korsryggen. Alle vet dessuten at å være i limbo er dårlige nyheter for alle. (Nå skal man som kjent ikke tro på hva ”alle” sier, ifølge vår venn Dante virker jo Limbo som et helt ok sted, fredfullt og avslappet, uten neokonservativt kristent mas, om man legger godviljen til, i det minste. Men dette undergraver poenget mitt.)

Illyana Rasputin

Bare se på Illyana Rasputin, som ble bortført til Limbo som barn, og mistet 7 år av livet sitt til slemme Belasco. Greit nok, hun lærte heksekunster og fikk et raft sverd, og strengt tatt kom hun ut av Limbo som dets herskerinne, men allikevel. Colossus var dritpissed, og Storm klarte som vanlig ikke å unngå døve sideeffekter (den mohawken hjalp henne ikke stort, gitt). For helvetes forport er ikke akkurat ferietur til Bulgaria, selvom det kanskje ligner litt. (For videre innføring i Illyanas kjipe opplevelser i Limbo, sjekk ut 1983/84-serien Magik fra Marvel Comics, og Inferno-historien viden nevnt hos bl.a. X-Men og X-Factor i 1989.)Jeg har blitt fortalt at å sitte i soningskø er som å være i limbo. Det å søke jobb er ikke så fett når du vet at på et ukjent tidspunkt i fremtiden må du inn og spikre paller. (Artig forresten, at man faktisk gjør det i fengsel. Vazelina Bilopphøggers var altså inne på noe, der.) Når folk skuler på deg, ser de det på deg? At du ikke er på vei noe sted? At du er stuck i en semi-virkelighet mellom verden og ingensteder, at livet ditt står på vent mens alle andre gjør ferdig mastergraden sin og formerer seg? Det verste med limbo må være at man setter spørsmålstegn ved alt som skjer, for hva vet du om noen prøver å lure deg? Opp er jo ned, og nord er jo vest. Helvete, nei Limbo! Faen. Magikere, media, kjipe arbeidsgivere og bekjente, det er et minefelt av lurendreiere og falskmyntnere (bare spør myntsamlerne!) man må navigere gjennom.

Utfordringen ligger i å klare å utrette noe, til tross for motarbeidelse fra alle kanter. Hvordan? Jeg vet ikke, sist jeg vurderte en hvit måned fikk jeg som respons at ja, det var en kjempeidé å ta masse kola en måned. Bylivet tærer, moralen er for lav. Let’s dance.

Twisting is for losers

 

Legg igjen en kommentar

