GRÅDIG -; forsluken; glupsk: spiste, forsyne seg grådig / være grådig (ɔ: begjærlig) etter noe; (fam., som forsterkende adv.): det var grådig kaldt

Mens jeg venter på mr. Darcy.

Posted in Film/TV, Reprise by Imelda on januar 31, 2008

Etter å ha sett BBCs Stolthet og Fordom fra 1995 for sjette gang på et knapt år (det blir vel en 30 velbrukte timer til sammen, det), så jeg den heller labre romkommen The Jane Austen Book Club her om dagen. Drittfilm. Eller, kanskje litt sjarmerende, da. For oss som leser sånn passe med Austen, hvertfall. Hverken for ekspertene, eller nybegynnere, dog.Forrige gang en nyversjon av Austen dukket opp, var det filmversjonen av S&F fra 2005, den med Keira Knightley, du husker den? Til tross for at det var en helt ok filmatisering, overraskende annerledes fra miniserien, og med flinke folk, for all del, falt den jo helt sammen. Det er mulig jeg ikke var helt objektiv. Jeg ble vel strengt tatt provosert i utgangspunktet av å gjøre en ny versjon, etter Colin Firth og Jennifer Ehles endelige kyss i sluttbildet av miniserien.

Såpass opprørt ble jeg, at jeg nektet å vedkjenne meg filmen i et år etter at den kom ut. Aktiv nekting, og når det ikke funka, drittslenging. Jeg tok meg selv i det en kveld på Video Nova på Majorstuen, da jeg tilfeldigvis møtte på en venninne som skulle leie film med et par andre jenter. De hadde sett seg ut Keira som Elizabeth Bennet. De stod klare med coveret i hånden. Jeg kunne ikke annet enn å gripe inn. Etter en par minutter lang monolog om miniserien, romanens kompleksitet, og ikke minst Colin Firth som Darcy (i S&F, og senere også i Bridget Jones’ dagbok), så jentene spørrende på vår felles venninne, og gikk, med filmen under armen. Jeg fortsatte å høylytt anbefale dem (rope etter dem?) å velge ’95 versjonen, å bruke 2 timer på S&F var en skam! Det er mulig jeg overreagerte. Ok, jeg var ufordragelig. Jeg ber derfor om unnskyldning for det, her og nå.

Ifjor lagde ITV en miniserie av en annen Austen roman, Overtalelse. Det er den om hun ugifte, godt voksne frøkenen. Midt i blinken, der altså, men siden jeg har vært travelt opptatt med andre ting (som f.eks. å diskutere S&F, se Fornuft og Følelser og Mansfield Park (som forøvrig også er gjort om igjen nylig) igjen, og bestille rare parykker på nett) har jeg ikke fått sett den ennå. Men jeg gleder meg, og det til tross for at det ikke er en BBC produksjon. Og om du ikke venter spent allerede, kan vi godt se S&F sammen en kveld. Bare husk å sette av 5 timer. Intet mindre er akseptabelt.

Legg igjen en kommentar

